2-5 päivän toimitusaika
Ilmaiset toimitukset*
30 päivän avoin kauppa
Historia | MQ Marqet
50-LUKU
1950-luvun alussa muoti on hillittyä. Euroopassa sota on juuri päättynyt, ja ihmiset kaipaavat paluuta "normaaliin". Miehet pukeutuvat siististi paitoihin, solmioihin ja pukuihin, kun taas naisten asuihin kuuluvat leveät hameet ja mekot. Monissa Ruotsin kaupungeissa on vain muutama miesten ja naisten muotiin keskittynyt liike, joista yksi useimmiten hallitsee markkinaa.
Vuonna 1957 joukko muotiliikkeiden omistajia kokoontuu Tukholmassa. He tapaavat keskustellakseen mahdollisuudesta tehdä mainontaa yhdessä sen sijaan, että jokainen toimisi yksinään. Kokous johtaa siihen, että 25 miesten ja naisten muotiliikettä aloittaa yhteistyön, ja 18. maaliskuuta 1958 yhteistyölle annetaan nimeksi Detex AB. Toimitusjohtajaksi nimitetään Lennart Carlsson, joka myöhemmin johti MQ:ta yli 30 vuoden ajan. Pääkonttori sijoitetaan juuri valmistuneisiin Hötorgetin tornitaloihin, ja ensimmäinen askel kohti nykyistä MQ Marqetia on otettu.
60-LUKU
1960-luvulla nuoret alkavat yhä enemmän ohjata muotimaailmaa. Pop-tähdistä ympäri maailmaa tulee tyyli-ikoneita, joilla on valtava vaikutus muotiin.
Vuonna 1961 Detex AB (nykyinen MQ) siirtyy Boråsiin. Naisten- ja miestenmuodin osastot toimivat tuolloin eri nimillä: naisten puoli tunnettiin nimellä "Modegruppen" ja miesten puoli nimellä "Man Group".
70-LUKU
1970-lukua voidaan kuvata yksilöllisyyden vuosikymmeneksi, jolloin oma tyyli oli ehdoton edellytys. ”You are what you wear” oli ajan iskulause, ja kaduilla nähtiin yhtä aikaa hippejä, punkkareita, konservatiivisesti pukeutuvia sekä farkkuihin ihastuneita diskokuningattaria.
Vuonna 1979 Detex AB saa nimekseen MAN-QVINNY AB. 1970-luvun aikana useita MAN- ja QVINNY-myymälöitä avataan ympäri maata. MAN-QVINNY AB:n myymälät alkavat muistuttaa yhä enemmän toisiaan.
80-LUKU
1980-luvulla muodissa korostuu niin sanottu power dressing. Niin työsaavutukset kuin yksilölliset saavutukset ovat arvossaan, ja pukeutuminen on tyylikästä ja ylellistä.
Vuonna 1988 MAN- ja QVINNY-myymälät yhdistetään yhteisen MQ-profiilin alle. Miesten ja naisten vaatteita aletaan myydä yhä enemmän samoissa myymälöissä, ja valikoima mukautuu paremmin kohderyhmien tarpeisiin.
Vuonna 1989 Lennart Carlsson jättää toimitusjohtajan tehtävänsä yli 30 vuoden jälkeen.
90-LUKU
1990-luvun alussa Eurooppa kohtaa talouslaman, ja ihmiset alkavat pitää tiukemmin kiinni rahoistaan. Halpaketjut kilpailevat ankarasti alhaisimmilla hinnoilla, mutta samaan aikaan vaatteiden brändillä on yhä suurempi merkitys.
Vuonna 1993 MQ aloittaa mittavan uudelleenjärjestelyn, jossa yritys siirtyy vapaaehtoisten liikeketjujen mallista kohti franchise-tyyppistä toimintaa. Tässä vaiheessa rekrytoidaan useita uusia myymälöitä, mikä osoittautuu suureksi menestykseksi. Vuoden lopussa MQ:lla on Ruotsissa jo 105 myymälää ympäri maata.
2000-LUKU
2000-luvun alkupuolella retrokulttuuri alkaa kukoistaa. Henkilökohtaisen tyylin luominen yhdistettynä muodikkaisiin perusvaatteisiin ja/tai asusteisiin tulee tärkeämmäksi kuin muotisuuntausten tarkka seuraaminen. Miehet alkavat kiinnostua muodista yhä enemmän, ja markkinat kehittyvät tämän mukaisesti.
Vuonna 2006 sijoitusyhtiö CapManista tulee MQ Holdingin enemmistöomistaja. Myymälät ostetaan takaisin, MQ-brändiä hiotaan hienommaksi ja myymälöitä kehitetään entistä asiakaslähtöisemmiksi.
2010-LUKU
Vuonna 2010 MQ Holding listautuu NASDAQ OMX Stockholm -pörssiin.
Vuonna 2016 konserni hankkii Joy-muotiketjun. Joy aloitti toimintansa vuonna 1971 yhdellä myymälällä ja kasvoi myöhemmin koko maan kattavaksi ketjuksi. Yrityksellä on tässä vaiheessa yhteensä 120 MQ-myymälää ja 45 Joy-myymälää.
Vuonna 2019 yritys lanseeraa uudistetun johdon alaisuudessa uuden markkina-asemansa laajan uudelleenjärjestelytyön jälkeen. Työssä keskitytään vahvasti kohderyhmään, markkina-asemaan ja näistä johdettuun tuotevalikoiman kehittämiseen.
2020-LUKU
Pandemian lamauttaessa maailman MQ Holding ajautuu konkurssiin. Pian tämän jälkeen yrityksen ostaa yksityisomisteinen yhtiö, joka jatkaa toimintaa nimellä MQ Marqet AB. Yritys jatkaa muutosmatkaansa kehittämällä kohderyhmälleen sopivaa, helposti lähestyttävää premium-tarjontaa sekä lisäämällä panostustaan verkkokauppaan. Uusi yhtiö aloittaa toimintansa 90 myymälällä ympäri Ruotsia, ja pääkonttori siirretään uusiin tiloihin Lisebergin eteläpuolelle Göteborgissa. Yritys lanseeraa täysin uuden jäsenklubin ja keskittyy vahvemmin omaan tuotevalikoimaansa yhdistettynä muutamiin tarkasti valittuihin ulkopuolisiin brändeihin.
Syksyn aikana MQ:n omat tuotemerkit lanseerataan Zalandossa, mikä avaa yritykselle seitsemän uutta markkinaa Euroopassa.
2021
MQ lanseeraa uuden tuotemerkkinsä Stockh lm Studio, joka saavuttaa suurta myyntimenestystä. MQ ostaa takaisin Dobber-tuotemerkin ja saa näin omistukseensa yhden myydyimmistä brändeistään. Yritys siirtää keskusvarastonsa ja ottaa käyttöön Autostore-ratkaisun tehostaakseen tavaravirtaansa.
2022
MQ lanseeraa B2B-affär-liiketoimintansa ja MQ Tjänster -palvelut. Äskettäin perustettu asiakasklubi saavuttaa 600 000 aktiivista jäsentä. Tilikausi 2022–2023 on MQ:lle menestyksekäs. Yritys kasvattaa markkinaosuuttaan 15 peräkkäisen kuukauden ajan ja lisää näkyvyyttään mediassa, mukaan lukien muotilehdet, sosiaalinen media ja televisio. Tänä vuonna MQ ylittää yhden miljardin kruunun liikevaihdon.
2023
MQ lanseeraa MQ Second Hand -palvelun. Zalando-yhteistyö jatkaa voimakasta myynnin kasvua. Vuoden aikana lanseerataan uusi myymäläkonsepti, jonka tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta, ja avataan kaksi uutta myymälää. B2B-liiketoiminnan liikevaihto kolminkertaistuu edellisvuoteen verrattuna, ja second hand -segmentti kasvaa merkittävästi.
2024
MQ jatkaa laajentumistaan. Useita uusia myymälöitä avataan, ja MQ käynnistää oman verkkokauppansa Suomessa ja Tanskassa. Second Hand -toiminta laajenee kattamaan 50 myymälää ympäri Ruotsia.
Kaikissa myymälöissä otetaan käyttöön RFID-teknologia (radioaaltotunnistus), joka toimii keskeisenä työkaluna maailmanluokan asiakaskokemuksen luomisessa.